söndag 1 oktober 2017

Uppdatering av portföljen #2

Jag har gjort några större förändringar inom min portfölj.
Följande bolag har rykt helt från portföljen:
AT&T


Tar vi en titt på först och främst kursen ser vi att det har gått kräftgång sedan i princip 2002. Utdelningstillväxten är på 3.2% på 10 år (per år då). Det är något lågt, framförallt om man även tittar på kursen som gått kräftgång. I övrigt är sektorn tyvärr inget som tilltalar mig längre, då jag finner konkurrensen för stor och utbudet lite väl omodernt, tror definitivt att Netflix/Hbo etc kommer vara framtiden. Det är en helt ok aktie, men för dålig tillväxt i kombination med kräftgång på kursen.

Hcp Inc
I denna aktie har kursen gått något bättre men sedan 2013 är det en nedåtgående trend. Utdelningen är hög ca 5% men utdelningstillväxten är bara på ca 2.4% i snitt de senaste 10 åren. Samma resonemang som kring AT&T gäller här.

Atlas Copco - Fin fin aktie, men för hög värdering i kombination med för låg direktavkastning.

Passa på att öka i mina befintliga aktier samt tog in två nya bolag, VF Corp, Sampo samt Oscar properties holding pref B.

En snabb titt på respektive nya bolag visar.

VF Corp
Är ett bolag som äger bla Lee, North Face, Vans och Timberland. Många av dessa märken är bolag som säljer prylar för friluftsliv. Vilket är extra kul då jag själv sysslar mycket med sådant.
Bolaget har höjt utdelning sedan 1973. I skrivande stund ligger kursen på 63.57$ och delar ut 1.68$ vilket ger en DA på 2.64%. Detta är något lågt men den fina utdelningstillväxten på 14% senaste året och 11.8% i snitt de senaste 10 åren väger upp för detta. Att aktiekursen sakta men säkert rör sig uppåt och också extra kul. Utdelningsandelen ligger på stabila 60%.

Sampo
Ägare av bla försäkringsbolaget If och nordens största bank Nordea.
Sampo har höjt utdelningen sedan 2008 och i skrivande stund är utdelningen på 2,3€ och kursen står i 44,72€ vilket ger en DA på 5.14%. Utdelningstillväxten senaste året är på 7% medans snittet på 10 år är på 10%. Även här har kursutvecklingen de senaste åren sett fin ut. Det som talar emot bolaget att i historiska perspektiv är aktien för närvarande dyr. Men direktavkastningen är god och övriga parametrar ser bra ut enligt mig. Utdelningsandelen är något hög, på cirka 80%, men enligt mig inte för hög.

Oscar Properties Pref B

Är ett företags som utvecklar och säljer fastigheter i Stockholm och andra attraktiva storstadsregioner.
Utdelningen är 8,75kr fyra gånger per år, så totalt 35kr. I skrivande stund står kursen i 518kr vilket ger en DA på 6.75%. Det unika med denna pref är att varje år kan jag som ägare begära inlösen på 500kr vilket bör ge en säker botten på 500kr. Får jag två utdelningar per aktie så har jag iaf inte gått back. Tanken är att denna pref ska till del ersätta mina SAS preferensaktier som jag planerar att sälja snart.

Efter omstruktureringen av portföljen ser den ut enligt följande:
Portföljen 1/10-2017



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar