torsdag 2 februari 2017

Sälja en aktie? Abb

ABB var en av de första aktierna jag tog in i min portfölj. De första ABB aktierna köpte jag i December 2015. Sedan dess har kursen stadigt gått uppåt.  Jag har i skrivande stund gjort nästan 30% sedan jag köpt aktien för första gången.
Kursutveckling ABB, med mina inköp.

















PE-tal för ABB

Fundamentalt gillar jag aktien och ser fram emot rapporten den 8e februari. Den är dock historiskt sett högt värderad just nu, med ett PE-tal på cirka 28.

Men tittar man rent tekniskt på aktien inser man att det finns risk att den toppat för den här gången.

Den är överköpt och dessutom i överkant på Bolinger band, två saker som brukar peka på att en aktie är påväg nedåt.



















Men, är jag inte utdelningsinvesterare som "aldrig" ska sälja?

Jo självklart är jag det! Det är därför det tar emot såpass att sälja denna aktie.
Men jag försöker väga fördelarna mot nackdelarna.

Fördelar med att sälja:
  • Jag har gjort nästan 30%, pengarna kan investeras i andra aktier.
  • Jag kommer fortfarande indirekt äga aktien eftersom jag äger Investor som i sin tur äger aktier i ABB (cirka 14% dessutom (källa)).
  • Enligt mig, så är det läge rent tekniskt.
  • Aktien är högt värderade, PE tal på cirka 28 (förvisso är snittet på OMX högt nu, men detta är ännu högre).
Nackdelar med att sälja:
  • Den kan ju alltid fortsätta uppåt?
  • En av mina grundregler är att inte sälja om det inte fundamentalt skett några förändringar i bolaget.
  • Verkstadsaktier överlag går bra nu.
Jag har inte sålt ännu, men jag funderar. Det är trots allt en omallokering och jag kommer fortfarande äga bolaget via Investor. Beslutet tar jag efter deras rapport.

Vad har ni för synpunkter?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar